plantalmal.blogg.se

Ekosystem

Publicerad 2016-08-29 20:27:00 i Allmänt,

BIOLOGI:

·         Ta kort på olika ekosystem du ser under padelturen: Under hajken använde jag inte min mobil så jag har inga bilder under paddelturen. Men de jag såg är: sjön, skogen och typ en en stubbe,

·         Ta kort på och beskriv alla djurarter du träffade på: Eftersom att jag inte jag inte använde mobilen så har jag inga bilder men jag kommer beskriva dem ändå.  Jag träffade på massa insekter till exempel skräddare som hade en avlång kropp och långa smala ben, getingar som var indelad tre kroppsdelar huvudet, kroppen och svansen de hade också 2 vingar , fjärilar som hade två stora vingar med en avlång kropp, massa irriterande flugor som var små, svarta och lät mycket när de flög de hade också två vingar och massa myggor som var små och smala de hade också två vingar och långa smla ben. Jag träffade också på vattenlevande ryggradsdjur och då såg jag små små fiskar som fanns vid lyften där det var mer grunt och lite stenigt. De var silvriga och glansiga med olika nyanser av silvrigt de var liksom mycket ljusare på magen och mörkare på ryggen. Under hajken träffade jag också på fåglar. De fanns i olika storlekar från jättesmå till ganska stora. De hade två vingar, en näbb och två ben med små eller lite större klor.

·         Ta kort och beskriv olika växter du träffar på: Jag träffade på landväxter till exempel ormbunkar som var stor och grön. Sedan träffade jag på gömfröväxter som till exempel näckrosor som växte upp ur vattnet och hade stora gröna blad. På hajken såg jag också massa mossa. Den var grön och såg ut som att den var ihoprullad i små dreddlocks fast den satt fast i en klump. Jag såg också flera träd till exempel Al som trivs vid vatten, Gran och tall som är barrträd.

·         Varför finns just de djuren och växterna just på den miljön: Jag tror att de här djuren lever här för att det finns bra med föda och för att de trivs i den miljön. Jag tror att dessa växter lever där för att det finns massa näring i jorden och för att det finns massa solljus som gör att de kan växa. 

 

Ekosystemet: eftersom att jag inte använde min mobil på hajken fick jag inte någon bild på ett ekosystem. Men jag hittade en bild på Google som var väldigt lik stället vi paddlade på.

EKOSYSTEM: SJÖN: 

Jag valde sjön för att vi var vid en sjö under hela hajken. I detta ekosystemet finns det en näringspyramid som skulle kunna se ut såhär: Längst ner i pyramiden finns växter och växtplankton och de äts av djur plankton som sedan äts till exempel insekter och kräftdjur. Sedan äts de av mindre fiskar och de äts sedan upp at rovdjursfiskarna. sedan finns det också destruenter (nedbrutare) nedbrytarnas roll i ekosystemet är att bryta ner organiska material som blivigt över (tillexempel döda näckrosor). De gör sedan om det organiska materialet till koldioxid. En nedbrytare som skulle kunna finnas i detta ekosystemet är till exempel bakterier, blötdjur och kräftdjur. 

·         är miljön näringsrik eller näringsfattig: miljön på bilden är näringsrik .

·         HUR vet man det hur kan man se det: På bilden ser man gröna träd grön vass gröna blad och massa växter. Det tyder på att miljön är ganska näringsrik. Eftersom att det kan växa massa växter i denna miljö och att det mesta är levande tyder det på att miljön är näringsrik.

·         På vilket sätt har människan påverkat ekostsystemet

positivt eller negativt: Jag tycker det här områdes ser ganska öppet ut och då tänker jag att människan kan ha varit där och klippt ner lite för att det ska finnas plats för växterna att växa så att det inte växer igen för om det växer igen kan det bli svårt för solljuset att komma fram till växterna som inte växer högst upp. (positivt)

Det finns ganska mycket saker som människan påverkar detta ekosystemet negativt. Till exempel när vi kör bil eller något annat fordon släpper vi ut koloxider som gör att sjöar försuras och skapar syrebrist för djur och växtlivet i sjön. Något annat som påverkar sjön negativt är när det regnar och en åker har massa bekämpningsmedel och gödningsmedel. Sedan när det regnvattnet som blivit blandat med bekämpningsmedlet eller gödningsmedlet rinner ut i sjön blir det också syrebrist och det blir för mycket näring i vattnet och det gör att det växer igen och skapar algblomning.

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela